تفاوت بین بیت کوین و اتریوم چیست؟
نوشته شده توسط : علیرضا
دوشنبه 12 خرداد 1399

اتر (ETH)، ارز دیجیتال شبکه اتریوم، قطعا دومین رمز ارز محبوب بعد از بیت کوین (BTC) است . اتریوم و بیت کوین از جهات مختلفی به یکدیگر شبیه هستند. هر کدام از آنها یک ارز دیجیتال هستند که از طریق صرافی های آنلاین خرید و فروش می شوند و می توان آنها را در انواع مختلفی از کیف پول های ارز دیجیتال ذخیره کرد.

این دو ارز دیجیتال غیرمتمرکز هستند، به این معنی که آنها توسط بانک مرکزی یا مرجع دیگری عرضه یا کنترل نمی شوند. هر دو از فناوری دفتر کل توزیع شده معروف به بلاک چین استفاده می کنند. با این وجود، تفاوت های بسیار مهمی بین این دو ارز دیجیتال محبوب در بازار وجود دارد. در زیر نگاهی دقیق تر به شباهت ها و تفاوت های بین بیت کوین و اتریوم می اندازیم.

نکات کلیدی

  • بیت کوین به عنوان یک پول دیجیتالی جدید شناخته می شود که خارج از کنترل هر دولت یا شرکت می باشد.
  • با گذشت زمان، مردم فهمیدند که یکی از نوآوری های اساسی بیت کوین، یعنی بلاک چین، می تواند برای اهداف دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
  • اتریوم از فناوری بلاک چین نه تنها برای حفظ یک شبکه پرداخت غیر متمرکز استفاده می کند بلکه همچنین برای ذخیره کد رایانه ای که قدرت قراردادهای مالی غیر متمرکز امن را تامین می کند نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برنامه ها و قراردادهای اتریوم از طریق اتر، یعنی ارز شبکه اتریوم، پشتیبانی می شوند.
  • اتریوم قصد داشت به جای رقابت با بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال مستقل فعالیت کند، اما با این وجود رقیب بیت کوین در صرافی های ارز دیجیتال شد.

مفاهیم پایه بیت کوین

بیت کوین در ژانویه سال 2009 راه اندازی شد.

بیت کوین در ژانویه سال 2009 راه اندازی شد. این ارز دیجیتال ایده جدیدی را توسط خالق آن یعنی ساتوشی ناکاموتو بر روی یک کاغذ سفید معرفی کرد. بیت کوین یک ارز آنلاین را ارائه می دهد که برخلاف پولهای عرضه شده توسط دولت، بدون هیچ منبع مرکزی امنیت آن حفظ می شود.

اگرچه قبل از بیت کوین افراد دیگری سعی در ایجاد ارز آنلاین داشته اند، اما این ارز در نخستین تلاش های خود بسیار موفق بوده است و در بین تمام ارزهای دیجیتال که در طی یک دهه گذشته توسعه پیدا کرده اند، به عنوان مشهورترین ارز دیجیتال شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: هر آنچه در مورد بیت کوین باید بدانید!

با گذشت چندین سال، مفهوم ارز مجازی و غیر متمرکز در میان قانون گذاران و ارگان های دولتی به خوبی درک شده است. اگرچه، بیت کوین یک ارز شناخته شده رسمی برای پرداخت یا ذخیره دارایی نیست، اما این ارز دیجیتال توانسته است موقعیتی را برای خود در بازار ایجاد کند و با وجود این که به طور مرتب مورد نقد و بررسی قرار می گیرد، همچنان با سیستم های مالی در ارتباط است.

مفاهیم پایه اتریوم

فناوری بلاک چین برای راه اندازی برنامه هایی استفاده می شود که فراتر از ایجاد یک ارز دیجیتال می باشند. اتریوم بزرگ ترین و معتبرترین پلتفرم نرم افزار غیر متمرکز است که در ژوئیه سال 2015 راه اندازی شد.

فناوری بلاک چین برای راه اندازی برنامه هایی استفاده می شود که فراتر از ایجاد یک ارز دیجیتال می باشند. اتریوم بزرگ ترین و معتبرترین پلتفرم نرم افزار غیر متمرکز است که در ژوئیه سال 2015 راه اندازی شد.

اتریوم امکان توسعه قراردهای هوشمند و برنامه های غیر متمرکز (dapps) را فراهم می آورد تا بدون هیچ گونه وقفه، کلاهبرداری، کنترل یا دخالت شخص ثالث راه اندازی و اجرا شود. اتریوم با زبان برنامه نویسی خاص خود که بر روی یک بلاک چین اجرا می شود، تکمیل شده و به توسعه دهندگان این امکان را می دهد تا برنامه های توزیع شده را بسازند و آنها را اجرا کنند.

بیشتر بخوانید: اتریوم چیست؟

برنامه های کاربردی اتریوم گسترده هستند و توسط توکن رمزنگاری شده بومی خود، یعنی اتر (ETH) پشتیبانی می شوند. در سال 2014، اتریوم پیش فروش خود را شروع کرد و از آن به خوبی استقبال شد. اتر مانند یک منبع سوخت برای اجرای دستورات بر روی پلتفرم اتریوم است و توسط توسعه دهندگان برای ساخت و اجرای برنامه ها بر روی پلتفرم استفاده می شود.

اتریوم معمولا برای دو هدف عمده استفاده می شود، اول این که به عنوان یک ارز دیجیتال در صرافی ها مانند ارزهای دیجیتال دیگر خرید و فروش می شود و دوم این که می شود از آن برای اجرای برنامه ها بر روی شبکه اتریوم استفاده کرد. بر طبق گفته اتریوم، مردم در سراسر جهان از اتر برای پرداخت های خود به عنوان یک دارایی با ارزش یا یک وثیقه استفاده می کنند.

تفاوت های کلیدی

در حالی که هر دو شبکه بیت کوین و اتریوم توسط دفتر کل توزیع شده و رمزنگاری شده پشتیبانی می شوند، این دو ارز از لحاظ فنی تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال، تراکنش ها در شبکه اتریوم ممکن است شامل کد قابل اجرا باشند، در حالی که داده های ضمیمه شده به تراکنش های شبکه بیت کوین معمولا فقط برای یادداشت ها نگهداری می شوند.

تفاوت های دیگر شامل زمان بلاک (یک تراکنش تایید شده اتریوم در ثانیه انجام می شود در حالی که تراکنش تایید شده بیت کوین در دقیقه صورت می گیرد) و الگوریتم هایی است که بر روی آنها اجرا می شود (اتریوم از etash و بیت کوین از SHA-256 استفاده می کند).

بیشتر بخوانید: تراکنش‌های روزانه اتریوم، از مرز یک میلیون رد شد!

مهمتر از همه، شبکه های بیت کوین و اتریوم با توجه به اهداف کلی آنها با یکدیگر متفاوت هستند. بیت کوین به عنوان یک ارز جایگزین برای پول های ملی ایجاد شده است و بنابراین انتظار می رود که از آن برای خرید و فروش و ذخیره دارایی استفاده شود، در حالی که اتریوم به عنوان یک پلتفرم برای تسهیل قراردادهای برنامه ای تغییر ناپذیر و اجرای برنامه ها از طریق ارز شخصی خود، در نظر گرفته شده است.

بیت کوین و اتریوم هر دو ارز دیجیتال هستند، اما هدف اصلی اتریوم معرفی خود به عنوان یک سیستم پولی جایگزین نیست، بلکه بیشتر هدف آن تسهیل و کسب درآمد از قرارداد هوشمند اتریوم و پلتفرم برنامه غیر متمرکز (dapp) است.

اتریوم از بلاک چین استفاده می کند که این بلاک چین از شبکه بیت کوین پشتیبانی می کند و از لحاظ علمی نباید با بیت کوین رقابت کند. با این حال، از نظر معامله گران، محبوبیت اتریوم باعث رقابت با تمام ارزهای دیجیتال شده است. از اواسط سال 2015، اتریوم در رتبه بندی بسیار نزدیک به بیت کوین بوده و جزو بهترین ارزهای دیجیتال در بازار می باشد.

این نکته را باید به خاطر بسپاریم که اکوسیستم اتریوم بسیار کوچکتر از بیت کوین است. از ژانویه سال 2020، ارزش بازار اتریوم کمی کمتر از 16 میلیارد دلار بود، در حالی که بیت کوین تقریبا 10 برابر بیشتر از 147 میلیارد دلار می باشد.

 

 




:: برچسب‌ها: تفاوت بیت کوین اتریوم ,
:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: